1) Nazwa i charakter wykładu
- filozofia nauki - teoria nauki - ogólna metodologia nauki
2) Bibliografia filozofii nauki od 1971-1992 323-340
3) Współczesne znaczenie nauki
- fetysz? etykietka naukowości
- monopolizacja poznania: wartościowe? racjonalne?
4) Znaczenie namysłu nad nauką
- ogólnokulturowe
- dla naukowca: przyrodnika, humanisty, filozofa
5) Wieloznaczność terminu nauka w języku polskim 11
- wieloznaczność potencjalna i aktualna 12
a) typologiczna charakterystyka nauki
podstawowe typy desygnatów nazwy nauka 12
1) forma poznania 14
2) poznanie określonego rodzaju
3) dziedzina kultury
b) treściowa charakterystyka nauki
bliskoznaczniki:
poznanie (czynnościowe rozumienie nauki) 24
"znać", to know
wiedza (wytworowe rozumienie nauki) i jej cechy:
racjonalna - irracjonalna (od mitu do logosu)
systematyczna - niesystematyczna - uzasadniona
ogólna - specjalistyczna
teoretyczna - praktyczna
potoczna, zdroworozsądkowa 25
informacja naukowa (faktografia)
erudycja (polihistor, ekspert)
mądrość
wiara, przekonanie (faith - belief)
autorytet
protonauka / pseudonauka
filozofia
c) filozoficzne uwagi o nauce 19
charakterystyka - przybliżona - nauki przez wskazanie na: 20
dzieje (genezę)
strukturę
funkcję
zastosowania (aplikacje)
1) charakterystyka semiotyczna
językowe ujęcie nauki (zakres i treść terminu "nauka") 21
czy istnieje jedna zwięzła definicja nauki? 22
poznawcze ujęcie nauki 21
rzeczowe ujęcie nauki 21
2) charakterystyka epistemologiczna 23
poznawcza wartość poznania naukowego
miejsce poznania naukowego wśród innych typów poznania / wiedzy
scjentyzm i antyscjentyzm 28
3) charakterystyka ontologiczna 29
czy istnieje nauka w ogóle? 31
Jak istnieją poszczególne nauki? (tak, jak inne wytwory kultury - artefakty)
rozwiązanie w ramach teorii powszechników 29
4) analogiczny charakter pojęcia nauki 18
czwartek, 17 września 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz