czwartek, 17 września 2009

WIELOZNACZNOŚĆ TERMINU NAUKA

1) Nazwa i charakter wykładu

    - filozofia nauki - teoria nauki - ogólna metodologia nauki

2) Bibliografia filozofii nauki od 1971-1992 323-340

3) Współczesne znaczenie nauki

    - fetysz? etykietka naukowości
    - monopolizacja poznania: wartościowe? racjonalne?

4) Znaczenie namysłu nad nauką

    - ogólnokulturowe
    - dla naukowca: przyrodnika, humanisty, filozofa

5) Wieloznaczność terminu nauka w języku polskim 11

    - wieloznaczność potencjalna i aktualna 12
    a) typologiczna charakterystyka nauki
    podstawowe typy desygnatów nazwy nauka 12
    1) forma poznania 14
    2) poznanie określonego rodzaju

    3) dziedzina kultury
    b) treściowa charakterystyka nauki
    bliskoznaczniki:
    poznanie (czynnościowe rozumienie nauki) 24
    "znać", to know

    wiedza (wytworowe rozumienie nauki) i jej cechy:
    racjonalna - irracjonalna (od mitu do logosu)
    systematyczna - niesystematyczna - uzasadniona

    ogólna - specjalistyczna
    teoretyczna - praktyczna
    potoczna, zdroworozsądkowa 25
    informacja naukowa (faktografia)
    erudycja (polihistor, ekspert)
    mądrość
    wiara, przekonanie (faith - belief)
    autorytet
    protonauka / pseudonauka
    filozofia

    c) filozoficzne uwagi o nauce 19
    charakterystyka - przybliżona - nauki przez wskazanie na: 20
    dzieje (genezę)
    strukturę
    funkcję
    zastosowania (aplikacje)

    1) charakterystyka semiotyczna
    językowe ujęcie nauki (zakres i treść terminu "nauka") 21
    czy istnieje jedna zwięzła definicja nauki? 22
    poznawcze ujęcie nauki 21
    rzeczowe ujęcie nauki 21

    2) charakterystyka epistemologiczna 23
    poznawcza wartość poznania naukowego
    miejsce poznania naukowego wśród innych typów poznania / wiedzy
    scjentyzm i antyscjentyzm 28

    3) charakterystyka ontologiczna 29
    czy istnieje nauka w ogóle? 31
    Jak istnieją poszczególne nauki? (tak, jak inne wytwory kultury - artefakty)
    rozwiązanie w ramach teorii powszechników 29

    4) analogiczny charakter pojęcia nauki 18

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz