czwartek, 17 września 2009

6) * Wiek XX: modyfikacja pojęcia nauki w okresie rewolucji naukowo-technicznej 116

    a) ogólne cechy 116
    dwie fazy: wstępna (1895-1945) i właściwa (1945-) 119

    b) rozwój nauk szczegółowych 120
    - nauki matematyczne / znaczenie Polaków 120
    - nauki fizyko-chemiczne (podsumowanie, 133) 126
    - nauki biologiczne 134
    - nauki psychologiczne 137
    - socjologia (różne typy) 141, 143
    - etnologii i antropologii kulturowej 142
    - szkoły językoznawcze 146
    - nauki historyczne 147
    - nauka kognitywna (cognitive science)

    c) przemiany w filozofii nauki i teorii nauki 154
    dwa zagadnienia głównie dyskutowane:
    racjonalności nauki
    realizmu nauki
    kierunki antyrealistyczne:
    - instrumentalizm: John Dewey (1859-1952) 160
    - operacjonizm: P. W. Bridgman (1882-1961) 167
    - racjonalizm: G. Bachelard (1884-1962) 161
    F. Gonseth (1890-1975) 161
    - logiczny pozytywizm, logiczny empiryzm, empiryzm analityczny 162
    tzw. Koło Wiedeńskie; L. Wittgenstein (1889-1951)
    "klasyczna" filozofia nauki
    - polskie badania nad nauką 165
    szkoła lwowsko-warszawska
    - krytyczny racjonalizm: Karl R. Popper (ur. 1902) 168
    Albert Einstein (1879-1955) 157
    - racjonalizm sceptyczny (neopragmatyzm): W.V.O. Quine (ur. 1908) 170
    - hermeneutyczna filozofia humanistyki: 172
    Hans-Georg Gadamer (ur. 1900)
    - nowa filozofia nauki (contra ortodoksyjna FN) 172, 177
    N.R. Hanson (1924-1967) 173
    Stephen E. Toulmin (ur. 1922) 173
    - historyzująca, diachroniczna filozofia nauki: Th. S. Kuhn (ur. 1922) 174
    realizm naukowy contra społeczny konstruktywizm (Hanson, Kuhn)
    - anarchizm metodologiczny: P.K. Feyerabenda (1924-1993) 175
    - metodologia naukowych programów badawczych:
    I. Lakatos (1922-1974) 176
    - szkoła poznańska 177
    - szkoła frankfurcka 178
    - szkoła z Erlangen: konstruktywistyczna filozofia nauki 178
    - refleksja metodologiczna w szkole lubelskiej
    filozofia klasyczna + metodologia filozofii
    Krąpiec, Kamiński, Z teorii i metodologii metafizyki, Lublin 1962
    - czy kryzys współczesnej filozofii nauki?
    podsumowanie179

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz