a) ogólne cechy 116
dwie fazy: wstępna (1895-1945) i właściwa (1945-) 119
b) rozwój nauk szczegółowych 120
- nauki matematyczne / znaczenie Polaków 120
- nauki fizyko-chemiczne (podsumowanie, 133) 126
- nauki biologiczne 134
- nauki psychologiczne 137
- socjologia (różne typy) 141, 143
- etnologii i antropologii kulturowej 142
- szkoły językoznawcze 146
- nauki historyczne 147
- nauka kognitywna (cognitive science)
c) przemiany w filozofii nauki i teorii nauki 154
dwa zagadnienia głównie dyskutowane:
racjonalności nauki
realizmu nauki
kierunki antyrealistyczne:
- instrumentalizm: John Dewey (1859-1952) 160
- operacjonizm: P. W. Bridgman (1882-1961) 167
- racjonalizm: G. Bachelard (1884-1962) 161
F. Gonseth (1890-1975) 161
- logiczny pozytywizm, logiczny empiryzm, empiryzm analityczny 162
tzw. Koło Wiedeńskie; L. Wittgenstein (1889-1951)
"klasyczna" filozofia nauki
- polskie badania nad nauką 165
szkoła lwowsko-warszawska
- krytyczny racjonalizm: Karl R. Popper (ur. 1902) 168
Albert Einstein (1879-1955) 157
- racjonalizm sceptyczny (neopragmatyzm): W.V.O. Quine (ur. 1908) 170
- hermeneutyczna filozofia humanistyki: 172
Hans-Georg Gadamer (ur. 1900)
- nowa filozofia nauki (contra ortodoksyjna FN) 172, 177
N.R. Hanson (1924-1967) 173
Stephen E. Toulmin (ur. 1922) 173
- historyzująca, diachroniczna filozofia nauki: Th. S. Kuhn (ur. 1922) 174
realizm naukowy contra społeczny konstruktywizm (Hanson, Kuhn)
- anarchizm metodologiczny: P.K. Feyerabenda (1924-1993) 175
- metodologia naukowych programów badawczych:
I. Lakatos (1922-1974) 176
- szkoła poznańska 177
- szkoła frankfurcka 178
- szkoła z Erlangen: konstruktywistyczna filozofia nauki 178
- refleksja metodologiczna w szkole lubelskiej
filozofia klasyczna + metodologia filozofii
Krąpiec, Kamiński, Z teorii i metodologii metafizyki, Lublin 1962
- czy kryzys współczesnej filozofii nauki?
podsumowanie179
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz