a) uwagi ogólne
przedmiot materialny i formalny poznania / nauki 1874
nauki przedmiotowe i metanauki 33
metanauki: szeroko jako nauki o nauce 45
wąsko jako metamatematyka i metalogika
b) różne określenia nauk o nauce
(nazwa w zależności od tradycji i podejścia) 33, 4041
filozofia nauki (anglosaskie / klasyczne) 39
teoria nauki 41
naukoznawstwo 3331
epistemologia 41
metodologia nauk - metodologia nauki
logika wiedzy, logika nauki (R. Carnap)
formalna metodologia nauki
c) typologiczne sposoby uporządkowania nauk o nauce
uporządkowania typologiczne (nie są one rozłączne!) 35
wielość nauk o nauce, bo: 33
istnieje wiele nauk (szczegółowych)
złożoność zjawiska nauki
d) typologia ze względu na zadania:
teoretyczne - praktyczne 36
opisowe - wyjaśniające - normatywne
e) typologia ze względu na charakter (nachylenie): 35
humanistyczne 35
traktują naukę jako doniosły fakt kulturowy
formalne 36
traktują naukę jako formę poznania
filozoficzne 35
traktują naukę jako pewien byt lub poznanie,
szukając jego ostatecznych racji i uwarunkowań
termin filozofia nauki 39
f) podział K. Ajdukiewicza
logika (metodologia) apragmatyczna - pragmatyczna
g) charakterystyka poszczególnych typów nauk o nauce 38
- historia nauki 39
dwa znaczenia: tradycyjne i postkuhnowskie
- psychologia nauki (psychologia naukowców) 45
- socjologia nauki 45
- ekonomia i polityka nauki 46
- teoria nauki 41
- logika nauki / logika wiedzy / logiczna teoria nauki 42
- metodologia nauki 42
ogólna - szczegółowa
pragmatyczna - apragmatyczna
metodyka (pracy naukowej) a metodologia 43
- pedagogika nauki / dydaktyka
- etyka nauki (etyka naukowców)
- teologia nauki
czwartek, 17 września 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz