a) przedmiot nauki
pluralizm bytowy: przedmiotem nauki może być wszystko, co istnieje
problemy etyczne
- przedmiot materialny i formalny
- przedmiot w punkcie wyjścia i punkcie dojścia187
- przedmiot nauk przyrodniczych i humanistycznych
swoistość przedmiotu poznania humanistycznego i historycznego
spór między naturalizmem i antynaturalizmem
Bocheński: humanizm jest zabobonem!
fakt, zjawisko, zdarzenie, stan rzeczy 1873
fakt naukowy, czysty, obiektywny... 189
czyste dane doświadczenia i obiektywny świat 186
(wszelkie poznanie jest zinterpretowane, co nie znaczy, że subiektywne)
problem, problematyka, pytanie jako punkt wyjścia badania naukowego 168
zagadnienie ogólności przedmiotu (scientia non est de singularibus) 191
b) cele poznania naukowego 192
cele teoretyczne i praktyczne (normatywne) 193, 195
cele przedmiotowe i podmiotowe 198
1) cel podmiotowy (finis operantis) 192
- cele naukowca: motywy, pobudki
zainteresowania intelektualne 192, 194
pogląd na świat (światopogląd) 194
uzasadnianie norm postępowania 195
wychowywanie uczonych 195
2) cel przedmiotowy (finis operis)
cele samej nauki: opis, wyjaśnienie, teoria naukowa 197
opis naukowy (opis wyjaśniający) 19613, 197
- w kategoriach: genezy, struktury, funkcji
- opis przyczynowy
wyjaśnianie w modelu Hempela-Oppenheima-Poppera) 198
typy wyjaśniania: strukturalne, funkcjonalne, genetyczne 198
wyjaśnianie a przewidywanie
wyjaśnianie a rozumienie 198
wyjaśnianie a uzasadnianie
- dwa warunki przyjmowania twierdzeń w nauce:
a) intersubiektywna sensowność
b) intersubiektywna sprawdzalność
teoria naukowa (system wiedzy)
perypatetycka teoria nauki 197
3) owoce nauki 192, 195
cele autonomiczne i owoce nauki
autoteleologiczność poznania naukowego: poznanie dla poznania? - "najbardziej praktyczna jest teoria"
czwartek, 17 września 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz