wielość nauk i jedność nauki
1) Porządkowanie nauk
a) dwie tendencje: specjalizacja i unifikacja (integracja) nauk
b) kryteria samodzielności (autonomii) pewnej dyscypliny 253
1) kryteria zewnętrzne
2) kryteria wewnętrzne
c) zasady porządkowania nauk 254
wewnętrzne (epistemologiczno-metodologiczne)
zewnętrzne (organizacyjno-instytucjonalne)
2) Historyczne sposoby porządkowania nauk (podziały nauk) 257
a) Arystoteles 257
ze względu na cel i stopień abstrakcji
b) scholastyka 259
teologiczna - świecka
trivium: gramatyka, retoryka, dialektyka
quadrivium: arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka
c) F. Bacon 262
objawiona - naturalna
d) Kartezjusz 262
nauka jako drzewo
e) A. Comte 264
hierarchia wg wzrastającej złożoności przedmiotów,
a malejącej ich abstrakcyjności: właściwe - pochodne
3) Współczesne uporządkowania nauk 268
Typologia S. Kamińskiego 274
4) Integracja wiedzy i współpraca naukowo-badawcza 275
a) Jednorodność a jednolitość nauki
jednorodność, gdy te same kryteria naukowości
jednolitość, gdy tworzą spójny układ wiedzy 275
b) Czynniki unifikujące naukę 276
1) zewnętrzne: jeden badany świat
jednaka natura władz poznawczych
wspólne warunki badania
2) wewnętrzne
formalne: metoda
język
pozaformalne
c) Dyscypliny integrujące (kompleksowe)
metafizyka
cybernetyka
teoria informacji
filozofia nauki
naukoznawstwo
d) Badania interdyscyplinarne (NIE: nauki interdyscyplinarne.) 249
typy badań:
monodyscyplinarne
interdyscyplinarne
multidyscyplinarne
e) Dyscypliny graniczne 281
np. chemia fizyczna
czwartek, 17 września 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz